Cisco Unified Communications Manager

Eyl 07, 2013

Cisco Unified Communications Manager, ses ağı bileşenlerini yönetmek amacıyla kullanılan Linux tabanlı bir sunucudur. Temel görevi IP Telefonları yönetmek ve "call routing" kararlarını vermektir. 

Cisco Unified Communications Manager'ın özellikleri şunlardır:

  • Akıllı Seçenekler: "Rahatsız etmeyin", "dahili telefon iletişimi", "çağrı kaydı" ve "hatta (çağrı merkezlerinde) çalışan eğitim senaryoları için sessiz izleme seçeneklerine sahiptir.
  • Multimedya: Kolayca video eklenebilir.
  • Gelişmiş Telefonlar: Cisco Unified IP (Internet Protocol - İnternet Protokolü) Telefonlar ve bunların üzerinde çalışan yenilikçi uygulamalar dahil en son telefon teknolojisine uyumludur.
  • Kablosuz İletişim: Çalışanların bir cep telefonu ağından, bağlantılarını kaybetmeden bir kablosuz veri ağına geçmelerine olanak tanıyan çift modulu cihazlar kullanılabilir.
  • Kolay Kurulum: Kurulum süresini azaltmak için kolayca çoğaltılabilen önceden ayarlanmış yapılandırmalar oluşturulabilir.

Cisco Unified Communications Manager, aşağıdakileri de içeren çeşitli özellikler sunar;

  • Çağrı yönlendirme ve "beni bul" grupları.
  • Çok çeşitli telefonlar için destek.
  • Hazırlıksız konferans çağrıları için güvenlik.
  • Konferans, çağrı merkezi ve özelleştirilmiş sesli yanıtlama sistemleri de vardır.

Cisco Unified Communications Manager Çalışma Mantığı

Cisco Unified Communications Manager, Cisco tarafından desteklenen telefon ağı bilgilerini üzerinde tutan bir veri tabanıdır. Ayrıca üzerinde gömülü olan TFTP (Trivial File Transfer Protocol-Önemsiz Dosya Transfer Protokolü) sunucusu sayesinde bu görevi de üstlenir. Communications Manager tüm iletişimini TCP/IP  protokolü üzerinden sağlar. Yani IP üzerinden haberleşir, temelde Communications Manager için IP numaralarını telefon numaralarına eşleyen veri tabanı yapısıdır denilebilir. Bir IP telefona ethernet kablosu bağlandıktan sonra gerçekleşen olaylar basitçe aşağıdaki gibidir.

  • IP telefon, ağdaki DHCP (Dynamic Host Control Protocol - Dinamik Host Kontrol Protokolü) sunucularına IP isteğinde bulunur.
  • DHCP sunucusu telefona IP'sini ve TFTP sunucusunun IP adresini iletir.
  • TFTP sunucusu  Communications Manager’a gömülü olduğu için TFTP’nin IP adresi Communications Manager’ın kendisi olmuş olur. Böylece telefon Communications Manager’a yönlenir ve telefon numarasıyla birlikte Communications Manager’a kaydı düşmüş olur.
  • Bu şekilde elle hiç bir ayarlama yapmadan telefon sorunsuzca kullanılabilir. Eğer DHCP sunucusunun verdiği TFTP IP’si Call Manager’a ait değilse (yani bu ayarlama yapılmamışsa) Communications Manager’ın IP adresinin telefona elle girilmesi gerekir.

Cisco Unified Comunication Manager ‘a IP Telefon Ekleme  Uygulaması;

CUCM (Cisco Unified Comunication Manager) giriş ekranı şifre girilerek geçilir, karşımıza gelen ekranda Device (Aygıt) menüsü altında Phone (Telefon)  seçeneğine tıklanır.

 
 
Phone (Telefon) sekmesinde daha önce CUCM’a kaydedilmiş IP telefonları görüntülemek için Find (Bul) düğmesine tıklanabilir. Daha önce telefon kaydedilmemiş ise ekranda herhangi bir değişiklik olmaz ve yeni bir IP telefon eklemek için Add New (Yeni Ekle) düğmesine tıklanır.

Select the type of phone would you like to create (Yaratmak istediğiniz aygıt tipini seçiniz) kısmından eklenmek istenen cihazın tipi seçilir ve Next (İleri) düğmesine tıklanır.

 
Select the device protocol (Aygıt protokolünü seçin) kısmında SCCP (Skinny Call Control Protocol-Basit Arama Kontrol Protokolü) varsayılan protokol gelir ve Next (İleri) düğmesine tıklanır.

Gelen ekranda Device Name (Aygıt İsmi) kısmına cihazın MAC adresi girilir ve ayarlar sayfanın en altındaki Save (Kaydet) düğmesinden kaydedilerek bir sonraki adıma geçilir.

 

Karşımıza çıkan ekranda CUCM’nin Description (Açıklama) bölümünde cihaza bir telefon numarası atadığı görülür. Ekranın sol köşesinde eklenen cihazlara ayar yapılabilecek Association Information (İlişkilendirme Bilgisi) kısımdan en üstte bulunan Line (Satır) seçeneğine tıklanır.

 

Gelen ekranda Description (Açıklama), Alerting Name (Alarm adı), ASCII Alerting Name (ASCII Alarm adı) ile birlikte alt kısımda ve ikinci görselde gösterilen Display (Görüntü), ASCII Display (ASCII Görüntü), Line Text Label (Satır metin etiketi) ve ASCII Line Text Label (ASCII Satır metin etiketi) kısımlarına IP telefon kullanıcısının ismi girilir ve Save (Kaydet) düğmesine tıklanır.
İlk görselde görünen Device Association (Aygıt ilişkilendirme) kısmı Save (Kaydet) düğmesine basıldıktan sonra kayıt olmuş biçimde görünecektir. Bu şekilde cihazın MAC adresine, kaydedilen kullanıcının atandığı anlamına gelir. İşlem burada sonlanır.


 


 

Cisco Unified Comunication Manager Son Kullanıcı Ekleme Uygulaması

CUCM’a kullanıcı eklemek için User Management (Kullanıcı Düzenleme) menüsünden End User  (Son Kullanıcı) seçeneği tıklanır.


 
Son kullanıcı eklemek için Add New (Yeni Ekle) seçeneği tıklanır.


 
Gelen ekranda eklenen son kullanıcıya ait bilgilerin doldurulması gerekir. Bunlar alttaki görselde görülen Password (Şifre), Pin, First Name (Ad), Last Name (Soyad), User Locate (Kullanıcı Konumu) kısımlarıdır. İsteğe bağlı olarak diğer bilgi kısımları da doldurulabilir. Doldurulduktan sonra Save (Kaydet) düğmesine basılmalıdır.


 
Save (Kaydet) düğmesine basılmasının ardından orta kısımda bulunan Device Associate (Aygıt İlişkilendirme) kısmı aktifleşecektir. Bu düğmeye tıklanarak eklenmekte olan kullanıcıya atanacak cihaz seçilebilir. Bir kullanıcı için birden fazla cihaz seçilebilir.


 
Yeniden End User(Son Kullanıcı) tablosuna geri dönüldüğünde eklenmiş olan kullanıcılar görülebilir.

Cisco Unified Comunication Manager Son Kullanıcı ve IP Telefon Birlikte Ekleme Uygulaması

CUCM’a kullanıcı ve telefon eklemenin bir diğer yolu da User Management (Kullanıcı Düzenleme) menüsü altında User/Phone Add (Kullanıcı/Telefon Ekle) seçeneğidir. Bu menü sayesinde aynı anda hem kullanıcı hem telefon eklenebilir böylece eklenen kullanıcı aynı anda eklenen telefona atanmış olur.


Gelen ekranın üst kısmında kullanıcıya ait bilgiler, alt kısmında ise telefona ait bilgiler istenmektedir. Görselde de olduğu gibi kullanıcıya ait kısma User ID (Kullanıcı kimliği), Password (Şifre), Pin, First Name (Ad), Last Name (Soyad) bilgileri girilirken IP telefona ait kısma Device type (Aygıt tipi), Mac address (MAC Adres), External Telephone number mask bilgileri girilir ve Save düğmesi tıklanır.


 
Aşağıda kullanıcı ve telefonun eklenip eklenmediğinin kontrolü yapılması amacıyla birinci görselde Device (Aygıt) menüsü altında Phone seçeneğinde telefonun eklendiği gösterilmiştir, ikinci görselde ise User Management (Kullanıcı Düzenleme) menüsü altında End Users (Son Kullanıcılar) seçeneğinde kullanıcının eklendiği gösterilmiştir.

 



Cisco Unified Comunication Manager Otomatik Kayıt Uygulaması

 
Büyük IP telefon ağlarında CUCM'a elle kayıt eklemek yorucu bir süreç olacağından CUCM’ın Auto Register (Otomatik Kayıt) özelliğinden faydalanılır. Bu özellikten faydalanarak telefon eklemek için Sytems (Sistemler) menüsü altında Cisco Unified (CM) menüsüne girilir ve gelen ekranda Find (Bul) düğmesine tıklanır.


 
Ekrana gelen CM Santraltest seçeneğine tıklanır.

Ekrana bilgilerin tamamı cihaz tarafından doldurulmuş olarak gelir. Starting Directory Number (Başlama Dizini Numarası) ve Ending Directory Number (Bitiş Dİzini Numarası) kısımlarına telefonlara atanmak istenen numara aralığı girildikten sonra Save (Kaydet) düğmesine tıklanır. Bu aşamada Call Manager, TFTP sunucusu olarak kendi IP’si gösterilen IP telefonları otomatik olarak ekleyecek ve girilen aralıktan telefon numaralarını dağıtacaktır.